stay hungry, stay foolish

social news tagging

Het web evalueert, het begint meer en meer democratisch te worden. Dat merk je aan veel dingen en vooral aan het taggen, socoal bookmarken en user generated news valt me op. Een goede ontwikkeling, want het legt eens niet alles in de handen van de grote bedrijven met tientallen of honderden medewerkers. De gebruiken kan écht het verschilk maken. Sterker nog de gebruiker is onembeerlijk in.

Ten eerste het ‘user generated news’, dat is nieuws dat door gebruikers is vergaart, uitgelegd en verzameld. Veelal gebeurt dit op weblogs, collective weblogs of news sites. Digg.com is er wel het mooiste voorbeeld van. Nieuws wordt verzameld door de gebuiker zelf en de andere gebruikers gevven daar hun waardeering op door er een stem op te geven. En heel simpel, moe meer stemmen, hoe hoger het item komt en hoe hotter het nieuws is. De laatste tijd hoor je steeds vakenr dat sites onbereikbaar zijn gewrden doordat ze op Digg.com voorbij zijn gekomen.

Het andere fenomeen ‘tagging’ is de opvolger van het in categorieën plaatsen van content. Ikzelf heb bijvoorbeeld ook categeorieën op m’n weblog, maar het blijft lastigh om dingen in te delen in die beperkte lijst. Je kunt je lijst met categorieën namelijk niet onbeperkt groot maken zodat alle content in een logische plek komen. Door het geven van een ‘tag’, een trefwoord, aan content kun je veel meer en flexibeler omgaan met het indelen van content. De foto site Flickr.com is er een goed voorbeeld van, daar kun je simpel zien welke tags er populair zijn op een beeldende manier door de poplulaire groter te plaatsen dan de rest. Dit werkt dus wat intuïtiever dan strak alles in categorieën indelen.

En met ‘social bookmarking’ worden beide dingen gecombineerd door samen links te delen en dit middels ‘tags’ overzichtelijk te maken. De sites fungeren zowel als een beperkte nieuws sites, doordat je kan zien welke links door anderen ook aangemerkt zijn als interresant, als bookmarks. Had je vroeger al je favoriete links in je brouwser bij de hand, nu kun je ze op het net plaatsen en heb je ze altijd bij de hand. Voordeel daarvan is dat je ook de iets minder interresante links en links die je niet dagelijks bezoekt samen in een bak kan gooien en ze er middels de tags weer uit kan vissen. Het sociale aspect is dat je ze deelt met de andere gebruikers en ze dus ook aan iets van jou kunnen hebben wat jij hebt gevodnen. Zelf gebruik ik del.icio.us, maar www.furl.com schijnt ook hip te zijn.

En dat deze ontwikkeling hun vruchten afwerpen blijkt wel aan de grote getalen gebruikers en dat ze voor vele miljoenen worden overgnomen als ze eenmaal populair zijn door de grotere bedrijven. Yahoo heeft er een handje van ze in te palmen, inmiddels zijn Flickr.com en del.icio.us al van ze. Even was er een gerucht dat Digg.com, dat zich vooral op tech en computer nieuws richt en na een overname ook naar ander algemener nieuws zou afbuigen, ook in handen van de mannen van Yahoo zou komen na het batalen van zo’n $30.000.000, maar dit wordt tot nu toe nog ontkent door de eigenaren.
Mooi hé, sociale netwerken, geruchten komen snel aan het ligt en als iets niet klopt wordt het als een leverd organisme vanzelf de kop in gedrukt door andere gebruiker. Net als de Wikipedia, de gratis online encyclopedie, die qua correctheid gelijk is aan de kostbare papieren versies.

En hoe ik hiertoe werdt geïnspireerd? De nieuwkomer Newsvine.com die alles van de nieuwe generatie internet, web 2.0 ook wel genoemd, combineert. De gebruiker maakt het nieuws, er kan nieuw nieuws geschreven worden, er kan gelickt worden naar nieuws en er kan gestemt worden op geplaatste nieuws. En het werkt super. Gisteravond heb ik een uitnodiging gekregen en ben er net even maa aan het testen gegaan, het werkt echt super.
En dan als laatste, hoe hype je iets? Door het enkel op uitnodiging te maken, zo is Gmail van Google ook hip geworden, doordat het zo moeilijk was om in hte begin een mailbox die eindigt op @gmail.com te krijgen.
Bij Newsvine.com heb ik 20 ‘invites’ om te verdelen onder geïntereseerden. En om aan de exclusieviteit en het sociale gebeuren mee te werken geef ze alleen weg aan webloggers die zich hebben ingeschreven op het aangepaste en vernieuwde weblogforum, wat nu helemaal klaar is voor het web2.0

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS