stay hungry, stay foolish

automerken en hun slogans

Slagans en payoffs blinken vaak niet uit in creativiteit en helderheid op de uitzonderingen na natuurlijk, want wie kan nu zeggen dat ‘Heerlijk Helder Heineken’ niet een goede slogan is?
Maar goed, laat ik het vandaag enkel over reclame en promotie slogans van auto’s hebben. als voorbeeld heb ik even paar bekende op een rijtje gezet:

  • Audi: Voorsprong door techniek.
  • Volkswagen: Volkswagen, wie anders?
  • BMW: Echt rijplezier begint hier.
  • Ford: Feel the difference.
  • Hyundai: Helemaal Hyundai, helemaal voor jou.
  • Kia: Rijdt een klasse rijker.
  • Opel: Vernieuwende ideeën – betere auto’s.
  • Peugeot: Je voelt je lekkerder in een Peugeot.
  • SAAB: Dat maakt SAAB, SAAB.
  • Škoda: Volg de Škoda rijder
  • Citroën: Alleen een Citroën, rijdt als een Citroën.

Alle merken en dat is dan ook het doel van een slogan, proberen de sterke punten van het merk in die paar woorden te verpakken. Zo is Audi erg gefocust op de techniek die ze in hun boliedes stoppen en gaat Opel voor de vernieuwing en de kwaliteit.
Een andere insteek is inwerken op het gevoel van het rijden in het betreffende merk. In een Ford moet je het eerst voelen voordat je erover kan meepraten, in een BMW zou je echt lol hebben in het autorijden in een Peugeot voel je je pas écht fijn en in een Škoda zou je vooruitstreven bezig zijn, aangezien anderen je zouden volgen in de keuze van de aanschaf van deze Tsjechische wagen.
De insteek van de de Kia snap ik niet zo goed, Kia zou een klasse rijker rijden. Ik heb niet vaak in de het oosterse wagentje gezeten, maar die keren dat ik erin zat was het niet heel erg luxe.

Maar deze merken vissen allemaal in dezelfde vijver, allemaal willen ze de beste zijn en eruit springen mensen te bekoren. Slecht 2 meken onderscheiden zich indeze lijst, ten eerste SAAB. Die inspeelt op het apparte karakter wat de auto heeft. Hij is niet superblits en is voor velen de underdog. Maar dat maakt het dan ook een SAAB en rechtvaardigd dus de slogan.

In mijn optiek is er maar 1 slogan die waar is, er is namelijk geen enkel woord in gelogen, is herkenbaar en heerlijk simpel. Een beetje de Heerlijk Helder Heineken onder de auto slogans. En dat is die van Citroën. Want feit is nu eenmaal dat alleen een Citroën als een Citroën rijdt.

loopauto

5 Responses to “automerken en hun slogans”

  1. bramn

    Ik vind Heineken anders helemaal niet zo heerlijk helder, doe mij maar een echte Grolsch ;-)
    Over Citroen kan ik mijn mening niet geven, maar ik vraag me af of slogans eigenlijk wel door de consument gebruikt worden om uberhaupt informatie over een produkt uit te destilleren. Of ben ik gewoon immuun voor slogans en reclame?

    Reply
  2. 412

    Die van Citroën is inderdaad waar en geen woord van gelogen. Ook daarom is mijn volgende auto weer een Citroën.
    Iemand vraagt iets over een Fiat, wat heel veel mensen niet weten is dat Fiat ook werkzaam is in de anti personeels mijnen. Een reden voor mij om zoiets niet te kopen en daar ook vooral zo min mogelijk aandacht aan te besteden.

    Reply
  3. Thomas

    Hmm over heinkenen ben ik het met bramn eens geeft mij maar Grols, daar om tegen vind ik het prachtig om dit rijdtje door te lezen!

    Reply

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS