stay hungry, stay foolish

realtime handelen via Twitter met #twitmarkt

Twitter heeft zich sinds de landing van het US Airways vlucht 1549 op de Hudson rivier bewezen als wereldwijde realtime nieuws medium. Vanaf dat moment werd er zelf in het journaal over gesproken en kent het inmiddels een enorme toeloop van nieuwe gebruikers. Een paar dagen terug, tijdens het drama in Apeldoorn tijdens Koninginnedag leek het wel of heel Nederland elkaar op Twitter op de hoogte hield. De hele wereld leek het zelf, want de termen #koninginnedag en #apeldoorn het stond lange tijden lange tijd in de top 10 van meest getwitterde berichten.

Er zijn drie dingen die je eerst even moet weten over Twitter voordat ik verder ga met de uitleg van mijn idee.

  1. Het is realtime, zodra er een bericht, een tweet, geplaatst word dan is het per direct wereld wijd beschikbaar en nog beter, doorzoekbaar en dus vindbaar.
  2. Je kunt zoeken op woorden, gewoon een term. Maar als je er een # voor zet, dan kun je gerichter zoeken op dat woord, als iemand anders er ook een # voor heeft gezet. Een Hashtag heet dat en daarmee zijn berichten in de te delen in groepen.
  3. Je kunt aan je tweets een locatie geven, althans. In je profiel kun je de plaatnaam van je locatie zetten, of automatisch, wat met de iPhone bijvoorbeeld goed werkt. Het coördinaat van je lokatie.

En toen begon ik te denken. Wat als deze dingen nu gecombineerd worden met een soort van Marktplaats achtig sausje eroverheen? Je kunt dan live zoeken op advertenties die mensen via Twitter plaatsen. Wat zullen vervolgens de voordelen zijn, want Marktplaats kan dat ook?

twitmarkt

Het is live en snel. Heel snel. Je kunt middels een berichtje terug naar de aanbieder of een persoonlijk bericht die niet openbaar is, gelijk contact zoeken voor meer informatie of wellicht iets afspreken voor de deal.

  1. Je kunt alles aanbieden dat je wilt, als je het maar voorziet van de goede zoekwaarden.
  2. Je kunt zoeken op locatie. Dus bijvoorbeeld alleen zoeken naar advertenties in je eigen stad en omgeving. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld de geavanceerde zoekfunctie van Twitter zelf
  3. En net zo gemakkelijk voeg je nog even snel een foto toe. Er zijn genoeg diensten waarmee je foto’s eenvoudig op Twitter kan plaatsen. Bijvoorbeeld Mobypicture of Twitpic.
  4. Het zo snel en eenvoudig, je hoeft het niet achter de computer te doen, je kunt ook met je mobiele telefoon even snel een foto van iets maken en het gelijk ter verkoop aan de wereld aanbieden.
  5. Mocht je interesse hebben in iets dat aangeboden word, dan kun je snel en persoonlijk gelijk contact opnemen. Door het community gevoel op Twitter is eerlijke en open handel mogelijk. Spammers vallen snel door de mand doordat er vrij persoonlijk contact is.

Voordat iedereen nu lukraak advertentietjes gaat plaatsen is het wellicht even na te denken over een standaardisatie van wat zaken. Be behulp van de hashtag, de #, kunnen we bijvoorbeeld de volgende zaken bedenken, voorstellen en vastleggen:

1. Herkenning – Een begin tag, zodat je op deze term kan zoeken en vervolgens alle advertenties op Twitter kan vinden.
#twitmarkt

2. Wat is het? – Vervolgens, wil je het kwijt of zoek je juist iets?
#tk – te koop, #gevr – gevraagd

3. Categorie – Om snel een indruk te krijgen van de categorie, net als op Marktplaats. Wat is het?
#auto, #mac, #boek, #cd, #tafel

4. Omschrijving – Daarna de omschijving, dat kan in eigen woorden, kort en bondig genoeg om het totaal binnen de 140 tekens te houden.

5. Foto – Foto’tje erbij zetten, kan mooi via Mobypicture of Twitpic.

En dan als laatste nog de prijs, hiervoor hoeven denk ik niet eens hashtags gebruikt worden, ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand iets willekeurigs van €13,55 zoekt.

Even wat voorbeelden om een idee te krijgen:
#twitmarkt #tk #auto VW Polo , 130.000 km gereden, donderblauw, nette staat, nieuwe banden, apk gekeurd
#twitmarkt #gevr #tuinman voor divers graaf en plant werk zoek ik iemand die mee wil helpen, schappelijke vergoeding bespreekbaar

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS