stay hungry, stay foolish

wat zou Google doen?

En ik heb het volgende boek alweer uit, sinds in luisterboeken heb ontdek ‘lees’ ik meer dan ooit. Een perfecte manier dus om mijn kennis te verrijken.

In ‘What Whould Google Do’ legt Jeff Jarvis uit hoe je je onderneming en jezelf helmaal anno nu kunt maken door het ouderwetse denken aan de kant te zetten. Niet meer dingen voor jezelf houden en vooral luisteren naar het publiek, ze macht te geven door beslissingen te laten maken, transparant te zijn en samen te werken. Heel erg logische zaken eigenlijk, maar nog steeds compleet anders van hoe de meeste bedrijven nu nog denken en werken.

Google is namelijk, volgens Jarvis, het toonbeeld van een bedrijf die de wereld zoals ie nu is begrijpt. Of, nog verder geredeneerd, het bedrijf dat de wereld opnieuw gevormd heeft door alles voor iedereen beschikbaar te maken. Het boek heeft een goede kijk op hoe Google in de wereld staat en omgaat met de wereld.

Als supervoorbeeld van hoe Google omgaat met de werknemers, is de ‘20% regel’ mooi beeldend. Dit is de tijd die men bij binnen Google mag besteden aan eigen projecten. Iets wat ze zelf willen en kunnen en dus door geïnspireerd en gepassioneerd door kunnen raken. Google Maps en Gmail, twee van de meest toffe producten van Google, zijn hier de resultaten van.

Dus vanaf nu kan ik mezelf bij alle beslissing, vooral internet gerelateerd, de vraag stellen: “Wat zou Google doen?” Al helpt het maar nét even anders te denken, dan kun je er al wat aan hebben. Want met al die elementen, zoals transparantie en luisteren, zou de wereld al een heel stuk mooier en beter zijn, in plaats van al die gesloten, doordrammerige gedachten.

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS