stay hungry, stay foolish

Toeval moet je koesteren

Sonos, de speaker maker, heeft een nieuwe stijl.
Het plan was om een dynamisch beeld te creëren. Eentje die de kern van het merk laat zien; dynamisch, uitstraling, middelpunt… van zulks.

Maar het meest briljante beeld hiervan zie je hieronder. Mooi, maar de échte kracht zie je zodra je scrolt. Op en neer, weer terug en nogmaals.

Wat je ziet is het moiré effect. Een effect dat ik altijd al tof heb gevonden, want tof en bijzonder. In drukwerk, op straat, op tv (iemand met een ruitjes overhemd).

Dat effect lijkt haast wel té mooie in deze uitvoering. Want de beweging aan de zijkanten van SONOS zijn perfect te interpreteren als geluidsgolven.

sonos logo met moire effect

Onder de indruk van deze vonst, las ik niet veel later dit artikel. Waarin openhartig wordt verteld dat het meer geluk dan exacte wetenschap was en dat het effect een ‘happy accident’ bleek.

Who would have thunk, it wasn’t a planned optical illusion, but what the design team calls a “happy accident.

No real scientific data went into initial ideation,” explains Laura Stein, creative director from Bruce Mau Design, a consulting firm on Sonos’s rebranding. “It was meant to be a logo in motion, something radiating, something happening.

En dat is heel goed om te horen, want het is namelijk zo dat veel dingen bij toeval onstaan. Dat is in de wetenschap, in de kunst en ook met ontwerpen.

bob ross happy little accidents
Zoals Bob Ross het al noemde, die ‘happy little accidents’. Dat zijn het exact. Ze onstaan constant en overal. Alleen moet je ze wel zien onstaan en gebeuren. Pas dan kun je er je voordeel me doen. En ze kunnen pas onstaan als je een enorme bulk aan inspiratie hebt als gereedschap. Dingen die je in het verleden hebt gezien, gemaakt, gevonden en geprobeert.

Dus, bij deze:

(inspiratie + vakmanschap + ervaring) x toeval  = resultaat

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS